top of page
  • Writer's pictureYoda

Moje jadranje

-

Napotilo k besedilom v kategoriji 'Jadranje'

V blog kategoriji 'Jadranje' je zapisano jedro mojih jadralskih zgodb. A vseh dramatično napetih doživetij skorajda ni mogoče konvergentno zapisati. Resnično vidim preveč podobnih dogodkov in podrobnosti.

V treh postih iz kategorije 'Jadranje' so povzetki o konstrukciji ter izdelavi mojih dveh katamaranov, jadranju z njima in splošni povzetki o jadranju. Morda bi izdelava bolj spadala v 'Yodin tehnični muzej'.

V omenjenih postih nisem opisal celotnega protokola običajnega enodnevnega jadralnega izleta, še manj popis vseh jadralnih rekvizitov, hrane, pijače in oblačil. Temu bi rekel jadralna obsedenost.....

Nič tudi nisem omenjal analizo in prognoziranje vremenske loterije in kolikokrat so me vremenske, zlasti vetrovne razmere odvrnile od jadranja potem, ko sem že nekaj časa nameščal jadralno opremo.

Včasih je bilo več sreče, kot pameti. Nekoč sem pospravil katamaran na kopno in ga zavaroval tik pred orkansko nevihto v kateri niti turistična ladja ni mogla pristati v Bernardinu vsled vetra in valov......

V nadaljevanju bi vseeno poskusil dodati dve posplošeni besedili večih zgodb. V enem bi prikazal start in zaključek plovbe s katamaranom, v drugem pa nekatere doživete havarije in tehnične napake plovila.

Dramatičnost odplutja in pristanka katamarana lastne izdelave

Govorim o vplivu improvizirane izdelave katamarana in vozička za spust - izvlek v-iz vode. K temu dodajmo še onemanband posadko, ki mora delovati zelo koordinirano in pravilno v izogib 'štali'.

Odplutje in pristajanje s katamaranom je tudi brez diletantske specifike dramatično napeto, kot sem lahko opazil pri dvočlanskih katamaran posadkah v jadralnem klubu Pirat. Dodajmo še muhavost vremena...

Kako poteka odplutje. Na suhem namestim vso jadralno opremo od jader, vrvi, vesla do krmil, vozička in osebne prtljage s hrano, pijačo in ključi v zaščitnem paketu proti vodi. Oblečem in obujem neopren.

Sledi vožnja plovila na vozičku do klančine, kjer čaka prva mina spolzkih tal.... Uspešen spust katamarana po klančini v morje zahteva takojšnjo postavitev pramca proti vetru in odvez vozička...

Sedaj moram kar se da hitro izvleči voziček na suho in umakniti s klančine, vse to v upanju, da me bo dvotrupec med tem počakal kjer sem ga pustil. Ampak pred finalom odplutja ne pozabimo na krmila !

Krmila so na kopnem v horizontali, v vodi vertikalno. Moj katamaran je bil brez ustreznega mehanizma za prestavljanje položaja krmil s krova. Prestavljal sem ju stoječ v vodi in fiksiral z krilnima maticama.

Sedaj sem se lahko povzpel na plovilo in takoj spravil pod kontrolo glavno jadro, flok in krmila. Zadnja preizkušnja pred svobodnim jadranjem je bila cik-cak izplutje z vetrom proti obali.

Menjava smeri proti vetru mojemu katamaranu ni šla preveč gladko zaradi oglatega profila trupov. Lahko se je namesto tega ustavil in me spravil v težave ob pomanjkanju maneverskega prostora.

Praviloma so jadra razpeta že na kopnem razen v primeru uporabe boje do katere sem veslal, se privezal in dvignil jadra. Uporabljal sem tudi varianto z kamnitim sidrom, a vse ob adrenalinu.

Pristanek dvotrupca je potekal v obratnem vrstnem redu in z enako dozo adrenalina. Veslo je moralo biti tudi vedno pri roki za kakšne nujne reševalne posege. Loterija je bila ujeti bojo proti vetru.

Vse opisano velja za rahel veter, sicer imamo dodaten problem. Ugotovil sem, da že ob rahlem vetru v krmo in razpetem jadru težko zadržiš plovilo na krmni vrvi. Vedno mora biti pramec proti vetru.

Havarije, tehnične okvare, reševanje

V premočnem vetru se je zlomil spojni kos razstavljivega jamborja. Posledično se je jambor z jadri znašel v morju, kjer je na srečo plaval. Znašel sem se sredi Piranskega zaliva in neslo me je k Hrvatom.

Veter in valovi so odgnali vsa plovila, vključno tista iz JK Pirat, kjer so lahko opazovali mojo havarijo. Rešila me je avstrijska barka z koroškim Slovencem. Privezal je podrtijo in me zastonj odvlekel do JK Pirat.

Nisem vrgel puške v koruzo, ampak pospravil podrtijo jo opral s sladko vodo in posušil. Nato sem nekajčasa snoval nov močnejši spojni čep in ga tudi izdelala. No, jambor potem ni bil več razstavljiv.

Enkrat parkiram pri istrskem otočku, zraven še drugi čolni. Nenadoma jambor pade v vodo in vidim odvito jamborno pripono. Pride Nemec s kombinirkami in že je jambor na mestu ter pritjen z matico.

V začetku so bila krmila pretanka in se je na srečo zlomilo samo eno od obeh krmil. Drugič se je zlomil lesen vezni drog med krmiloma. Nekako sem v obeh primerih prikrmaril do kluba.

Izdelal sem ojačena krmila zlepljena iz dveh plasti 'bosanke' in zamenjal lesen drog z aluminijastim. Rešil tudi sem funcionalno napako zgloba bum - jambor. Dodal sem 1 zaporedno prostostno stopnjo.

Popravki in izboljšave so bili izvedeni tudi v pritrditvi sprednje jamborne pripone. A plačal sem ceno razkazovanja lepote trupov iz mahagonij plošč preko prozornega laka. Sonce je načelo epoxy lepilo.

Skozi razpokano lepljenje palubnih plošč je vdrla voda in z lesenim katamaranom je bilo konec. Nisem imel volje in pogojev sušiti trupe in popravljati škodo. Tako so postali kalupi za plastični dvotrupec.

Plastični katamaran je bil po gabaritih skorajda identičen lesenemu, le rahlo težjii in malenkost večje kvadrature jader. A zdi se, da ni nikoli dosegel hitrosti predhodnika. Njegova havarija je bila dokončna.

Tako je izbrala Sila, kje in kako se je primerilo sem opisal v kategoriji Jadranje. Na nek način ga je doletela 'karma' predhodnika z podedovano varjeno Al konstrukcijo.

Leseni dvotrupec je požel marsikje občudovanje zaradi prozornega lakiranja vezanih plošč, z zunanjimi mahagonij furnirji. Sicer lahka igračka dolga 3,8 m, je bila prav zato nepričakovano hitra.

-

-

Recent Posts

See All

Avtoštop Ljubljana - Neapelj - Ljubljana leta 1969

- Uvod k zaporedju zanimivih pripetljajev s štopanja Namesto maturantskega izleta sem si po zaključku srednje šole leta 1969 zamislil avanturo štopanja in nočitev v spalni vreči, vse skupaj za minima

Zanimiva znanstva

Poučno povedna srečanja z nekaterimi ljudmi v življenju - V Splitu leta 1970 igram nogomet z ustaškim vrstnikom S starši sem bil na počitnicah v Splitu in na mestni plaži sem spoznal dvajsetletnega v

Burleske iz JLA

- Trening alarma (uzbune) in posledična menjava čete (poveljnika) Moje rekrutno usposabljanje (obuka) je potekalo v Somborju pozimi. Glede na videno zatečeno stanje svojo vojaščino nisem jemal preveč

bottom of page