top of page
  • Writer's pictureYoda

PRVI KATAMARAN

Updated: Feb 2, 2023

Lesena izdelava

-

Želja po jadranju me je vse bolj preganjala in tako je dozorela odločitev, da bi imel svoje plovilo, ki bi ga lahko vozil na prtljažniku katre. Analiza je pokazala, da bi najlaže na streho avta dvigoval posamezen trup katamarana. Tako sem se lotil načrtovanja in izdelave svojega customer design dvotrupca, ki naj bi bil čim lažji in ne prevelik. Tako plovilo voziš razstavljeno na prafaktorje do obale in ga tam sestaviš za plovbo. Razstavljanje je vključevalo tudi jambor v 2 kosih. Kontaktiral sem lastnike - izdelovalce redkih obstoječih referenčnih katamaranov za osnovne napotke. A razen zagotovila, da ne bom nikdar uspel izdelati svojega katamarana drugih informacij nisem dobil. Torej sem ubral pač svojo pot.

-

Želel sem čim lažje plovilo z majhnim ugrezom. Temu je ustrezala izbira lahke mahagonij šper plošče za oplato, kobilico in rebra, za lepilo pa dvokomponentni epoxy. Nosilci prečnih povezovalnih al. cevi so bili iz debele vezane plošče 'bosanke'.Prva težava, ki sem jo moral rešiti je bila relativna vlaga pod 55 % pri leplenju. Ne bi govoril o podrobnostih gretja najete podzemne garaže.....Vse lepljene površine so morale biti 100% brez napak glede na profil robnih letvic 9x9 mm ! .....avionska konstrukcija.

-

Potem sem našel človeka, ki mi je zvaril ojačitveno konstrukcijo al. cevi pod jamborjem, sam pa sem izdelal jamborno peto in spojni čep dveh polovic jamborja. Potrebno je bilo konstruirati še mehanizem dvojnih krmil, da o zglobu med bumom in jamborjem sploh ne govorim. Prvotna izvedba je imela napačno zaporedje prostostnih stopenj in še eno premalo, Zato se je bum obnašal dokaj neprikladno...... Posebno 'zabavno poglavje' so bile jamborne pripone ter inox okovje, za podložke sem pa itak prevrtal stare kovance. Na celi jadranski obali mi nihče ni znal pojasniti zakaj morajo biti pripone iz jeklene pletenice ne pa iz plastike. To mi je razložila šele prodajalka plastičnih vrvi s podatkom o prevelikem raztezku.

-

Tako pridemo do jader, kjer pa mi je veliko pozitivne spodbude dal mojster Pelajič iz Predvora. Izdelal mi je jadra in tendo po mojih skicah, ter pomagal izdelati jamborne pripone. Vse skupaj je bilo dokaj poceni. Pri njemu sem dobil tudi veliko koristnih praktičnih nasvetov glede same izdelave katamarana. Trup sem lakiral s prozornim dvokomponentnim poliuretanskim lakom, palubo pa deloma z belim. Lista obeh krmil sem dimenzioniral 'po občutku', ki je bil kar pravšnji ampak samo do stopnje zmernega vetra, potem pa so se lomila....Lomil se je tudi spojni čep jamborja in krmilni mehanizem, pa še kaj, naprimer vesla, itd.

-

Nekaj težav je bilo še z vozičkom za spust v vodo in izvlek katamarana iz vode. Prva konstrukcija se je neslavno polomila in do izdelave močnejšega vozička ni bilo nič z jadranjem. Vendar pa je bila prva splavitev izvedena brez vozička tako, da sta 2 osebi katamaran enostavno nesli v vodo, potem pa sem ga zasidral in opremljal na vodi. A to je že naslednja zgodba - prva plovba.

-

-

Prva in naslednje plovbe

-

Odkrito povedano me je katamaran čakal kar nekaj časa na vodi, da sem si drznil poskusiti, če se sploh da jadrati z njim. Moje obotavljanje je bilo razumljivo glede na to, da sem se znašel v nehvaležni vlogi onemanband testne posadke in konstruktorja ter izdelovalca obenem. O kupu vrvi in razne pomožne opreme, vesel ter improvizacije sidranja, kar je bilo tudi treba obvladat ne bi zgubljal besed.

-

In ni me sram priznati da je nekaj časa trajalo preden sem si drznil razpeti glavno jadro, pred tem pa sem nekaj dni 'jadral' samo s flokom. Ampak potem se je postopno pojavljalo zadovoljstvo, ko se je dvotrupec izkazal za dovolj vodljivega, kasneje pa tudi za hitrega, kot se spodobi za katamarane. Največje zadovoljstvo pa sem doživel, ko sem v zmerni burji in s primerno lahkim flokistom 'divjal' vsporedno z nekim manjšim gliserjem ob portoroški obali. Tip me je dohitel in hotel prehiteti. Pa sem si rekel 'sedaj ali nikoli', pritegnil jadro, da se je en trup dvignil iz vode in potem smo vozili vsporedno.... Voznik gliserja pa je začudeno kazal proti nama. Moram na tem mestu povedati, da je bistveni namen in užitek jadranja s katamarani ravno dirka. In moj 'avijonček' je marsikoga presenetil ker je bil izjemno lahek in zato tudi hiter. So v določenih pogojih ostali zadaj tudi večji katamarani.

-

Sestavni del jadranja je pa seveda tudi logistika opreme, da o brodolomih in popravilih sploh ne govorim. Te prigode bi pa opisal morda naslednjič, če bo volja in čas za to. Na tem mestu dodajam samo še link do posnetkov gradnje, prevoza in jadranja ter slikco prevoza katamarana s katro.


Prvi katamaran _ zbirka posnetkov v pdf datoteki

-

-

Transportni konvoj katamarana sta občasno sestavljali 2 vozili, viden je tudi del občasne spremljevalne ekipe.

-

-

-

Nekaj osnovnih podatkov za prvi katamaran

-

Dolžina trupov je znašala 380 cm, celotna širina sestavljenega katamarana pa 178 cn, višina jamborja 6 m, standarden profil. teža posameznega trupa cca 25 kg. Glavna prednost - majhna teža, glavne pomanjkljivosti - prozoren zaščitni lak, ki ni preprečil uv razkroja lepljenja palubne oplate, pomanjkljiv zglob buma in jamborja in varjena ojačitev aluminijastih veznih cevi. V bližini vara se je čez leta cev pod jamborjem prelomila zaradi utrujenosti in toplotne destrukcije materiala, ki je bila posledica varjenja.

Več podrobnosti o gradnji podaja Yodin tehniški muzej - Gradnja katamaranov 1 in 2.

39 views0 comments

Recent Posts

See All

DRUGI KATAMARAN

Drugi katamaran _ zbirka posnetkov v pdf datoteki - https://static.wixstatic.com/ugd/b8bd2d_a92d5372f8a745049dbcf8c03cd17469.pdf - - Propad prvega katamarana - Omenil sem že, da so UV žarki skozi proz

REGATA KORNATI

Regata Kornati_ zbirka posnetkov v pdf datoteki - https://static.wixstatic.com/ugd/b8bd2d_bfd65d240bde47c691637b440e0f18cc.pdf - Bilo je kmalu po hrvaški osvoboditvi Knina in pripadajoče krajine, ko m

JADRANJE

Uvod - Jadranje je ena od strasti, ki lahko človeka popolnoma zasvoji. Tudi sam sem bil še pred 20 leti jadralski zasvojenec in menil sem, da človek sčasoma pozabi tovrstne 'stare ljubezni'. A glej g

bottom of page